Voorlichtingslessen ‘Bewustwording jong ouderschap’

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat het aantal tienermoeders al jaren een dalende lijn laat zien. Bewustwording en voorlichting over het jonge ouderschap is dan ook een belangrijk speerpunt voor scholen. Stichting JAM begeleidt sinds 2009 jonge (alleenstaande) moeders en weet als geen ander dat er heel wat komt kijken bij het ouderschap. De stichting ziet het dan ook als haar taak om haar kennis van het jonge ouderschap te delen. Het is belangrijk dat jongeren goed geïnformeerd worden en bewust worden gemaakt van de eventuele gevolgen van jong ouderschap. Stichting JAM geeft deze preventielessen op scholen in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Doel is om bewustwording te creëren rondom de gevolgen het jonge ouderschap.

Keuze en bewustwording

De focus van de preventielessen van Stichting JAM ligt op het creëren van bewustwording onder jongeren rondom het thema jong ouderschap en de keuzes die zij ‘nu nog’ hebben. Wij geven GEEN seksuele voorlichting maar creëren bewustwording in jong ouderschap.

Over de lessen

De lessen worden gegeven door Lovijah (oprichter van Stichting JAM) of Sandra (social worker bij Stichting JAM). Er komt altijd een jonge moeder, verbonden aan Stichting JAM, mee naar de lessen om haar persoonlijke verhaal te delen. De voorlichting die Stichting JAM verzorgt bestaat meestal uit 4 lessen. Het is ook mogelijk om meer of minder lessen af te nemen. De lessen zijn toegespitst op jongeren op het voortgezet onderwijs, MBO niveau 1 en 2 en MBO niveau 4 (social studies). Het is belangrijk om te weten dat deze lessen geen seksuele voorlichtingslessen zijn.

Meer informatie

Voor vragen over deze preventielessen of om een les(pakket) af te nemen kun je contact opnemen met Lovijah of Sandra.

Contact opnemen